Friday, August 15, 2014

Zaman sekolah tinggi!




Baju putih 
Kain biru
Aku rindukan saat itu
Saat berada di dunia yang semuanya perempuan
Aku bebas berlari, dan melompat tinggi

Asrama
Rasa senang walau dikurung di penjara
Orang mungkin fikir aku di dalam tembok batubesi
Tapi aku seolah berada di taman bunga, harum mewangi
Di sana aku punya ramai teman
Tempat meluahkan rasa, menangis, ketawa bersama
Tempat kita sekeluarga makan, belajar, dan beribadat bersama
Tempat bergurau manja
Tempat aku belajar erti kehidupan
Aku dipimpin, memimpin dan terpimpin
Rindunya aku pada teratak itu
Tempat kita bersengkang mata, bercerita, dan membincangkan perkara 'gila'

Rinduku pada perkhemahan dulu
Zaman menjadi fasilitator
Zaman menjadi ahli pengakap muda
Pohon buluh yang perlu kita tebang, cantum dan ikat menjadi perabut indah
Lali dengan keringat, lumpur, dan kepenatan
Semuanya itu tidak terasa kerna gelak tawa dan penyatuan hati melebihi segala

Rinduku pada kumpulan itu
Kumpulan yang menjadi kebanggaan kita
Dari bait kata itu kita gubah menjadi lagu yang cukup halus...cukup indah
Kita alunkan bersama
Hinggakan satu ketika kita tiada daya, tiada suara
Tapi kita mampu julang piala kemenangan itu keliling kota
Kita harumkan nama kerana rasa cinta
Cinta sebuah keluarga 

Ya Allah, rindu aku pada temanku
Teman seperjuangan yang betul boleh membaca tiap gerak geri
Sahabat yang mampu menilik isi hati
Keluarga yang teramat memahami

Perjalanan itu mendewasakan aku
Mengajar aku
Sayangnya aku pada keluarga itu
Takkan pernah luput dimamah waktu


Pictures do talk!

*4sc1 2005 <Najwa, Hanis, Yati, Aziera, Zara, Aqilah>*


***

***

 ***
***



Nota Kaki: Muka gelap dari dulu till now. Do i care?





Wednesday, August 13, 2014

mimpi





mimpi yang datang
impian yang pergi
mimpi yang berulang
realiti yang tak mungkin kembali

mimpi itu perlu diperhalusi
mimpi secara sedar atau tidak
semuanya mampu membuahkan emosi, menguatkan hati, memberi semangat
namun mimpi itu juga mampu memberi rasa sedih, hiba, pahit
kita boleh mengawal mimpi itu, mumgkin
letakkan kepala di landasan tepat
Landasan yang kau takkan dipijak, ditoreh dan ditikam mati
Pilih landasan yang boleh membawa kau menatap sejuta hamparan bunga dan taman indah,
penuh rama-rama, cantik lagi menenangkan

Realiti itu pengakhiran
Betul kau tak dapat ubah titik noktah cerita
Tapi kau mampu letakkan sepenuh usaha untuk pengakhiran yang indah
Terima realiti itu seadanya
Terima qada dan qdar
Ada rahsia di balik kejadian
Dia yang MAHA tahu
Jangan terlalu ego menidakkan kejadian

Ingat!
Yang perlu kau ubah adalah masa hadapan
Masa mendatang yang diberi percuma
Hargai kerna kau bakal dihargai



I will come here someday. Shall we? :)









Sunday, August 10, 2014

Al Fateh Bakery Supplier





Tiap hari baru untuk projek baru
Lukisan baru
Dunia baru
Insyaallah
Bukan x sayang Velcro
Sayang sangat!velcro tempat mula2 zara belajar dunia kerja.Peluang untuk zara kumpul duit & aset. 
Peluang pertama untuk zara tolong family walau tak banyak mana

Tapi Al Fateh tetap masa depan Zara
Zara perlukan Al Fateh untuk kehidupan mendatang
Al Fateh cinta hati Zara
Arah tuju & insyaallah Al Fateh teman hari tua Zara

Zara perlukan sesuatu ni untuk saham akhirat
Ini peluang Zara, semua bermula di Al Fateh
Insyaallah. 


I love in it. Welcome to Al Fateh Bakery Supplier
Membeli sambil menderma!





Thursday, August 7, 2014

Bangun!!



tutup buka lama
buka buku baru
nak melupakan susah
nak mengelak teramat payah
cuba pandang ke depan
ke mana arah tuju kita
hasilkan sesuatu yang terbaik
yang bermakna untuk diri sendiri, juga orang lain nanti
abaikan suara2 sumbang, bisik2 kosong
kita lebih tahu apa yg kita mahu
jadilah pelukis, bukan yang dilukis





by:noorzaharahzulkipli

Thursday, July 24, 2014

Hari Raya! Comin!




Bismillah

Salam Ramadahan & Selamat menyambut hari raya
Tahun ni adalah tahun pertama zara berhari raya+bekerjaya
Bila dah masuk usia 25 tahun & bekerja confirm tak dapat duit raye. Tapi tu bukan benda paling penting.
Yg paling utama sbg seorang anak, u should help your parents no matter what.
Family kami sederhana, bkn jenis yg terlalu vogue sangat kan. So persiapan adalah alah kadar sahaja.
Zara sendiri bukan la terlalu mementingkan baju paling cantik+paling mahal+branded+cun gilos+meletops ala2 datin tu.

Im simply woman.Simply Zara :) Siyesly, I am.

So, untuk adik-adikku sayang masing2 dah ada kain yang belum berjahit lagi. Tak niat pun untuk hari raya :) Gunakan apa yg belum diguna dan elak pembaziran.

Zara pernah cakap pada bakal en husband mcm ni:



"Kite xda baju baru, just jahit yang lama tu.Kte bkn pmpuan vogue, dahla gelap, jerawat. Tapi kte akan berusaha bagi tgn kite tak segelap ni, muka tak berbelang, tak ada jerawat & bersenam selalu supaya tak gemox"

Jawapan dia:


"Sbb tu sy pilih awak. Sy pun akan senaman supaya x gemox"




Haha. Kelakar pulak bila dia ckp mcm tu. Kte main-main je lah!Act tak kisah awk gemok atau kurus. Just believe, everyone has beauty but not everyone sees it. 



So, berbalik pada cerita kita, antara bnda paling penting untuk prepare b4 raya:
1. Kemas rumah!
2. Pasang langsir+cadar yang baru. Tak baru pun tak mengapa, janji bersih
3. Kuih raya. Sila buat atau beli :)
4. Baju, kasut, shawl & segalanya untuk dipakai di hari raya
5. Ketupat, nasi impit, sambal tahun. * of course sebab kami darah jawa ye. Benda ni wajib!



Paling seronok beraya zaman kanak-kanak lah. Berapa hari sebelum raya dah tenang baju yang mak jahitkan. Malam raya tak sabar nak bangun pagi. Tapi zaman dulu2 memang sibuk sebab adik beradik sebelah emak ramai yang memang meriah. Rumah besar yang penuh dengan manusia. Main bunga api, mercun, masak lauk untuk hari raya.Tapi paling tragis kene cuci pinggan dalam kuantiti yang banyak! Aigoo, memang tula tugas kami yang kecik2 ni :) Rindu membuak2 pada arwah embah yang sangat rajin memasak. Kuat bekerja walaupun boleh dikategorikan sbg warga emas. Pandi menganyam bakul, tudung saji, menjahit, memasak, berkebun. Everything about hers ability that really inspired me. Knp zara tak ada kelebihan sampai tahap tu.

Thats why, zara janji pada diri zara. Kalau boleh, sesiapa yang berada di sisi zara akan rasa beruntung bila zara ada di sisi mereka.
Caranya mudah maafkan, memberi, belajar  & belajar.


Insyaallah :)



Salam Aidilfitri maaf dzahir batin :)Wassalam


* Having our iftar here! Kenny rogers. Thanx u :) 23/7/14 AEON Ipoh*


Nota kaki: *Ilmu Allah umpama lautan, takkan tergugat kemarau panjang.Indahnya islam amal sertakan, iman dan taqwa hati kan tenang*





Wednesday, July 16, 2014

Hak memilih





Tiap hari baru
Tiap peluang baru
Genggam
jangan pernah lepaskan
Kerna mungkin peluang itu takkan datang lagi
Takut kau menyesal kemudian hati
Patahkan ego
Hidupkan semangat
Pemberian itu milik Allah
Jangan pernah dipersia
Kita yang berhak memilih


"Very little is needed to make a happy life. It is all within yourself, in your way of thinking"







Tuesday, July 15, 2014



Bismillah
Dengan nama Allah yang maha pengasih dan maha penyayang
Dia yang mengetahui segala isi hati, segala maksud tersirat

Yakin dgn DIA sang pencipta
Kalau betul kamu sedih, jatuh, kehilangan
Sujudlah pada DIA
Dia yang maha kaya
Dia miliki segalanya

Jangan pernah angkuh
Dunia bukan milik kita
Dunia sementara

Betul
Kita semua sama
Beza hanya pada iman, pada amalan

Ya Allah
Jernihkan hati ni
Sinari hati ini
Jika benar terbaik untukku
Tunjukkanlah walau aku tidak layak memiliki bahgia itu


Amin ya rabb



Sunday, July 13, 2014

(y)








is zara: berusaha untuk jadi lebih baik dari yang terbaik



gambattehhh !!!!!!!!!!!






Ya Allah
Kurniakan aku sang hati yang mencinta
Ya Allah
Kurniakan aku sang hati yg penyayang
Ya Allah
Kurniakan aku sang hati yang tenang
Ya Allah 
Kurniakan aku sang hati yang kuat berpegang padamu

Amin

Tuesday, July 8, 2014

Hariku




Hariku
bosan
bosan dgn manusia 
bosan dengan kerja
Tlg bahagikan kerja sama rata
Bila salah semua hanya mampu menunding jari
Aku hanya mampu senyum sinis
Manusia mmg begitu
dalam hati : "lain kali buat sendiri!"

Sekarang
Blm tiba masa untuk undur pergi
Walau ada rasa sayu dalam hati

Masa itu akan tiba nanti
:)








Friday, July 4, 2014




Tika ku kealpaan, kau bisikkan bicara keinsafan
Kau beri kekuatan tika aku diuji dgn dugaan
saat ku kehilangan keyakinan kau nyalakan harapan
Saatku meragukan keampunan tuhan
Kau kata rahmatnya mengatasi segala


:)


Friday, February 21, 2014

Agrotourism :)




'Bersama menghayati keindahan alam'
Alhamdulillah. Allah bg kita mata untuk melihat, telinga untuk mendengar, lidah untuk merasa. 
Tapi betapa sedikitnya kita bersyukur.

Thank god. Dpt peluang bekerja dengan company Velcro Envirotech niy. At least dapat berjuta pengalaman. Pahit+manis+masin etc. Paling best dapat join activity yg sgt2 adventure& mencabar. 
Betul. Amatlah sesuai dgn citarasa :)

our job, assist lab for water sampling. So, kne masuk hutan simpan, kampung org asli 
&
 redah bukit bukau untuk tujuan persampelan.


 Tanaman kobis di puncak bukit. Naik atas kn pakai land rover or certain hilux yer.
 Kalu tak tak lepas la. Silap haribulan jatuh dr lereng bukit. 

 Nah. Permandangan dari kawasan bukit. 
Actually bukit niy di belakang kawasan kampung org asli.
Tangan dah mcm ketul ais kt ats ni. +_+


 Bersusah payah harungi semak samun + hutan belantara untuk ke kwsn air terjun niy. 
Mmg bahaya sbb xd track untuk laluan. Kene menebas la sikit :)


Empangan Sultan Azlan Shah. Air cetek disebabkan musim panas yg berpanjangan.
Dpt kebenaran masuk couse nk ambil water sample. :)



kawasan rumah org asli :)

*
**
***
****


#Okey, next week kene masuk hutan lg yer memandangkan kerja blm selesai. see ya :)










Dear bloggy



Alhamdulillah.

ini masalah bila lupa password.punya lama tinggal blog niy
neway. Thank to cik zarith sufiani ats sokongan, dorongan & dukungan yg tak terhigga.

Gigih betul beliau.

Padan la dpt dean tiap tahun!!lub u :D





21-2-14


#rindu2 sama muka blog yg slalu ditatap zaman dulu2. :) 

Miss that moment.zaman blaja, zmn patah hati, senyum hati, etc...