Monday, May 14, 2012

kisah hati 5



"Sahabat"
 
alhamdulillah.aku diberi waktu untuk mengenal insan sepertimu.
Benar.dunia ini penuh dengan manusia bertopeng yang hampir2 mengelirukan. Manusia dengan pelbagai ragam….wajah-wajah yang hanya pandai berpura, egois, cemburu , tidak pernah lekang dari penyakit hati walau sepicing pun…


Ya..kitalah yang perlu bijak memilih…memilih teman yang baik yang bisa memberi manfaat terbaik buat kita.
“Seseorang itu adalah mengikut agama temannya, oleh itu hendaklah seseorang itu meneliti siapa yang menjadi temannya.” (hadis riwayat Abu Daud)



Terkadang kita salah memilih. Sesalan mula bertapak di hati. Hati sememangnya mudah terpengaruh dengan pujuk rayu dan kata manis… akhirnya, madu dibalas dengan tuba….tak perlu dikesali sesuatu yang telah terjadi kerna semua itu adalah pengalaman, yakni guru terbaik buat kita….Sama seperti kisah pasangan kekasih yang beratus kali putus cinta.dari situlah dia mula mengenali seribu satu perangai manusia. Begitulah hebatnya pengalaman dalam mengajar nilai erti sebuah kehidupan.


Syukur…Alhamdulillah..


Penghidupan di negeri baru benar-benar memberiku seribu juta rasa….ya.


Diri ini lebih akrab dengan mereka walau sebulum ini kita tidak saling ‘mengenali’.
Hari-hariku indah dengan adanya mereka di sisi. Segala kenangan pahit manis,penat lelah kita kongsi bersama. Syukur, walau permasalahan itu datang dan pergi hubungan antara kita tetap utuh. Ya. Mula terbit rasa kasih kerna hanya mereka ‘harta’ aku ada di sini. Tiada galang gantinya.
Tiap yang Allah tetapkan itu adalah yang terbaik.
 DIA yang maha tahu….


Terimakasih.

***



*love:zara*

 

No comments:

Post a Comment